За Седемте езера и хората

Едва ли има някой в България, който да не е чувал за емблематичните седем рилски езера в най-високата планина у нас – Рила. Едва ли има и някой, който да не му се иска да зърне дори и за миг тази неземна красота. В последните години стана и модерно да се посещават “езерата” и маси от хора го правят. Не съм против, даже се радвам, че хората предпочитат планината пред града. Но в същото време тази масовост оказва вече видимо влияние върху крехката еко-система на езерата и признаците на замърсяване и заблатяване са налице. Затова е крайно необходимо да се намери баланс между опазването на това вълшебно местенце и желанието на всички нас да му се насладим.

Ние, макар и да сме обиколили солиден брой природни забележителности, не бяхме посещавали Седемте Рилски езера с деца или сами, точно поради тази пренаселеност в топлите месеци на годината. Тази зима успях да ги обиколя със ските и да се докосна до магията им в снежна обстановка. Беше вълшебно.

езеро Бъбрека през зимата (формата на езерото ясно си личи)

Все чаках подходящ момент да дойдем с децата и да ги обиколим. Избрахме да го направим тази неделя. И бе така красиво, както си го представях гледайки стотиците снимки на седемте езера.

За децата също бе един “уау” ден, където освен катерене, изкачване и дълъг преход, видяха със собствените си очи тези седем малки чудеса на природата. Видяха също и как нашето посещение и посещението на хиляди други хора оказва влияние на езерата. Най-ценния урок за тях би бил да разберат, че трябва да сме отговорни и съвестни, когато сме сред природата, да знаем как ние и въздействаме и как да ограничим това въздействие.

Видяхме и много други родители с деца да ходят по добре утъпканите пътеки – бебета, малки и големи деца бяха там в Рила, докосвайки се до този дар, оставен на нас да го пазим. Пожелавам си всички български деца да могат да видят Седемте Рилски езера с очите си, но и да осъзнаят каква отговорност има всеки един, за да ги съхраним и за следващите поколения.

Обиколка на Седемте рилски езера с деца

Не знам дали е от въздуха, не знам дали е от вълнение, но макар и не лек като преход, обиколката на седемте рилски езера изглежда е по силите на всяко дете. В нашата група и пет годишната Никол се справи с 10-11 километровия преход като на игра (е вярно че заспа минута след като се качи на лифта за слизане), обикаляйки всичките седем езера.

Тръгването ни започна от горната станция на лифт Рилски езера около 9:15 сутринта. Времето бе чудесно и предвещаваше прекрасен есенен ден (както по прогноза). Планът бе да обиколим езерата тръгвайки нагоре покрай стълбовете на влека в посока платото. По него стигнахме последователно до Бъбрека, Окото и Сълзата, като под нас останаха Близнака, Трилистника, Рибното и Долното езеро. Тях посетихме на връщане, като затворихме кръга при хижа Рилски езера, където се наградихме със сладолед. Разбира се, кръгът може да се направи и в обратен ред.

Седемте Рилски езера с деца
6 от 7те Рилски езера. Сълзата срамежливо се е скрила над пътеката в ляво на снимката.

През цялото време се следват добре изразени и маркирани пътеки. При ясно време ориентацията е съвсем лесна. Освен това се съмнявам, че през почивните дни, човек може да е сам в този район. Без да бързаме, с много почивки, снимки и приказки обиколихме седемте езера за 5,5 часа, изкачвайки сумарно 500м положителна денивелация. Накрая не искахме да тръгваме, легнали под следобедното слънце край хижа Рилски езера. Искаше ни се времето да се забави и да не мислим за задачите преди започване на новата седмица.

Езеро Бъбрека

Езеро Бъбрека е може би най-известното езеро. Името му идва от формата на езерото. До тук стигнахме първо като се качихме на платото покрай лифта и после и прекосявайки го. Дълбочината на езерото достига до 28м. Най-добре формата на езерото се вижда от пътеката за следващото по височина езеро – Окото.

езеро Бъбрека и платото над хижа Рилски езера

Езеро Окото

За да се достигне езеро Окото трябва да се преодолее денивелация от 160 м от Бъбрека. Пътечката е стръмна, но усилията си заслужават. Езеро Окото е и най-дълбокото езеро, достигайки 38м дълбочина. Страхотно красиво езерото впечатлява с кристалната си чистота и цвета на водата.

Езеро Сълзата

Последен напън, последни 100м. изкачване и сме на езеро Сълзата. Като че ли малко в страни от другите езера, но пък гледката от там кара и най-студеното сърце да се разтупти по-бързо. Прекрасно място да останем, починем и съзерцаваме всичките седем езера от близкия Езерен връх.

езеро Сълзата – най-високото от Седемте Рилски езера

Езеро Близнака

Обратно от езеро Сълзата минахме отново покрай Окото и Бъбрека, където хванехме пътеката в дясно. Тя ни изведе в левия край на езеро Близнака. Наречено е така, понеже през летните месеци то почти пресъхва по средата като образува две почти еднакви по-малки езера.

Езеро Трилистника

Езерото се пада в ляво от пътеката. Името му идва от неговата форма, която прилича донякъде на листо от ясен. Ние слязохме до каменната къща за вода и някак забравихме да го разгледаме 🙁

Трилистника сниман от платото

Рибно езеро

Край езерото се намира старата хижа Седемте рилски езера. Децата веднага забелязаха, защо езерото е наречено така. По брега си играеха хиляди малки рибки. Но също разбраха, че не е наша работа да храним рибките, които са оцелели там хиляди години и без човешка помощ. Моля всички, да не хвърлят в езерото хляб, солети и др. храни. така не правим добро на рибите и езерото.

Рибно езеро и старата хижа Седемте езера

Долното езеро

Без значение как ще завъртим обиколката на Седемте Рилски езера, Долното езеро ще е първото, което ще видим. Ние го зърнахме от платото на път за Бъбрека. В Долното езеро се събира водата от всичките седем рилски езера, които се преливат едно в друго с поредица от поточета и малки водопади. От него започва река Джерман.

Отново снимка от платото – Долното езеро и Рибно езеро над него

Това няма да е последния път на седемте рилски езера с деца. Още от сега си обещахме да се върнем пак, като продължим разходката до хижа Иван Вазов. А до тогава ще разчитаме на спомените и снимките да се връщаме на това приказно място.

Допълнителна иформация

Ако решите да посетите Рилските езера трябва да предвидите следното:

• паркинг – 5лв на кола
  • Лифт (ако ползвате лифта) – 20 лв двупосочен за възрастни, 12 лв. за деца над 5 г.
  • През месеците юли и август има вероятност да трябва да чакате на опашката за лифта, поради множество посетители. Бъдете рано
  • Работно време на лифта през летния сезон: първо качване 8:30, последно слизане 18:00
  • Храна има само на хижа Рилски езера (началната и крайната точка), не съм сигурен дали се предлага нещо на хижа 7те езера.
  • Вода за пиене има само край къща до езеро Трилистника, носете си повече вода със себе си.

Забележителности в района

Този район на Рила предлага голямо разнообразие за леки и по-сериозни преходи. През зимата ние сме редовно тук да покараме ски. Освен това в и около Сепарева баня има прекрасни възможности за активна почивка, съчетавайки горещи бани с леки разходки и културни паметници.