Още един маршрут, подходящ и за деца, който си намерих от МТБ справочника на Любо. Той се превръща в нещо като сандък със съкровище, от където мога да бъркам и вадя идея след идея за каране с децата из пътечки и горички.

Подробно описание на маршрута и gps-следа може да намерите професионално споделени тук. В този пост ще може да усетите как си изкарахме ние по маршрута, доста снимки и едно видео. Групата ни бе доста бойна – двама татковци и общо 5 деца на възраст между 6 и 9г. Опитът обаче варираше значително повече от годините. За някои от децата това бе по-скоро прохождане из cross-country-то за други – поредно каране. Важно е, че с желание и приятна компания за всички бе една прeкрасна велоразходка из Разложката котловина с чудесни гледки към Пирин, Рила и Западни Родопи.

Апартамент HOME в комплекс Пирин голф – идеалното място за Вашата семейна почивка

Стартирахме от автогара Банско. През цялото време следвахме следата, без която едва ли щяхме да уцелим правилните отбивки. За тази цел препоръчвам да имате маршрута зареден на телефон или друго устройство.

Кратко видео от нашата велообиколка из Разложката котловина

В посока село Баня пътеката всичко е песен. Наклонът е лек и постоянно надолу. Тези около 6-7 км могат да се преминат и от съвсем малки колоездачи. На места пресичахме локви, на места спирахме да берем капини, правихме си снимки на фона на планинските исполини около нас и пеехме песни.

В село Баня влязохме покрай ромската махала. Личеше си от мръсотията, която бе разпръсната в широк периметър около къщите. Чудех се, дали това им харесва или просто не осъзнават в каква кочина превръщат това красиво местенце. След нея излязохме край басейна на селото. Децата веднага се подредиха на входа, но за съжаление нямахме нито бански, нито хавлии с нас. Следващият път обаче задължително ще вземем, за да се насладим на приятната, топла, минерална вода.

Продължихме по асфалта в посока Разлог. На десетина метра преди да се влеем в главния път, след един моста, завихме по черен път в ляво и поехме в южна посока с изглед към Банско и Пирин. Скоро обаче се натъкнахме на първото сериозно препятствие – няколко големи овчарски кучета, щъкащи свободно покрай едни постройки, както е 5-6 други вързани кучета. Със Стоян успяхме спокойно и без излишна нервност да преведем децата, но особено ако сте с малки деца, трябва да се внимава.

Нагоре, макар и с лек наклон, темпото се забави. Преминахме поредица от рекички – някой газеха, други – карахе – трети – заобикаляха. Веселбата бе пълна. При едно недоглеждане се отклонихме от трака и това костваше около 1.5 км каране по мочурища и влажни, затревени пътеки. Имаше лек зор, но задружно преминахме този отчастък и отново се включихме към трака. Имахме късмета да видим поляна с поне 40-60 щъркела, търсещи прехрана. Толкова много щъркели не бях виждал лично на едно място.

След още 2-3 завоя излязохме на главния път до бензиностанция Газпром преди Банско. Там спряхме за кратка инструкция на децата, за да се движим безопасно по натоварения път. За няма и 10 мин стигнахме до колите, затваряйки кръга от 18 км.

Велообиколката из Разложката котловина се оказа наистина приятна и сравнително лека дори за деца. За всички, в района с идея за активен туризъм тя е хубава алтернатива. Ако искате да избегнете овчарските кучета, може просто да стигнете до село Баня и да се върнете по същата пътека, вместо да въртите кръга, както по трака. Ето и кратко обобщение на маршрута:

• Обща дължина от около 18км с обща положителна денивелация от 160 м.
  • Маршрута е подходящ и за по-малки деца, НО имайте в предвид, че обратно към Банско на 2 места има кучета.
  • Не забравяйте бански и хавлия – селския басейн действа като магнит по средата на маршрута
  • Следвайте трака, защото отклоненията ще удължат или затруднят маршрута
  • Има кратък отчастък по основния път за Банско

В района има още много места за активен туризъм. Ето една моя статия с 20 идеи край Банско, Разлог и Добринище.